www.ndla.no

søndag 26. september 2010

Pedagogisk bruk av LMS - endringer av nåværende LMS opplegg

1.     Planlagte endringer av mitt nåværende LMS opplegg
I forbindelse med IKT- og læringskurset jeg har startet på i høst, går den første oppgaven blant annet ut på å opprette en blogg. Bloggen er opprettet, målet er at elevene mine etter hvert skal bruke den aktivt i undervisningen i faget råvarer og produksjon. Sammenhengen eller linken til faget er fronter, hvor det legges ut arbeidsoppgaver og kompendier om fagstoff.
Jeg underviser innenfor VG2 kokk- og servitørfag.
Her er en kort beskrivelsen av faget:
Råvarer og produksjon
Programfaget dreier seg om behandling av ulike råvarer og produkter, tilberedningsmetoder, trygg mat, sensorisk, kvalitetskontroll og presentasjon av retter og menyer. Programfaget omfatter også gjeldende regelverk for tilberedning og oppbevaring av mat og drikke, etisk forsvarlig produksjon, god ressursutnyttelse og økonomisk forståelse.

Årsaken til valget av LMS som undervisningsmetode, er læreplanens generelle del innefor bruken av digitale verktøy:
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de medvirker til å utvikle fagkompetansen og er en del av den. I kokk- og servitørfag forstås grunnleggende ferdigheter slik:   
Å kunne bruke digitale verktøy i kokk- og servitørfag innebærer å hente og oppsummere relevant informasjon og dokumentere og presentere faglig arbeid. Det innebærer også å kunne sammenligne og vurdere energi- og næringsinnhold, kost- og menyplanlegging, varebestilling, betalingsrutiner, lagerstyring og bruk av produksjonsutstyr. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar