www.ndla.no

søndag 26. september 2010

Øving 1: Pedagogisk bruk av LMS - Ny målsetting for mitt LMS opplegg

3. Ny målsetting for mitt LMS opplegg
Når skoleåret startet i høst, bestemte jeg meg for å legge ut alle planer, arbeidsoppgaver, hjemmelekser og kompendier i fronter. Jeg fikk hjelp av IKT avdelingen på skolen til å kjøre en introduksjon på hvordan fronter virker, og hva man skal gjøre for å laste opp og levere oppgavene. De fleste elevene har vært borti fronter eller it`s learning tidligere. Dette ble gjort for at terskelen, til å levere oppgavene skal være lavere. Hver enkelt elev fikk sjekket at passord og brukernavn stemte. Motivasjon for å bruke fronter for elevene og meg bør være at det er oversiktlig, med tanke på antall innleveringer i forhold til f. eks vurderingsplanen i faget. For de med lese- og skrive vansker bør det være en lettelse i det ukentlige skolearbeidet. Det er lagt ut lenker til relevant fagstoff og bloggen jeg har opprettet. Disse er ment å være til en slags ”leksehjelp” for elevene. Med bruken av fronter sikrer jeg også at alle elevene får tilgang til alle oppgavene, kompendiene og annen relevant informasjon, ved for eksempel sykdom.
Utfordringer
En av utfordringene er hybelboer som ikke har tilgang til internett. Det er ikke mange, men noen, så her må vi finne løsninger i skolehverdagen. En annen utfordring for meg er og ”tvinge” meg selv til å bruke fronter som et daglig hjelpemiddel. Bloggen er enda et nytt medium som jeg må ta i bruk. Her ser jeg mulighet til at det kan bli et bra tillegg til den daglige kontakten med elevene med tanke på faglige diskusjoner og ”leksehjelp”. Det jeg er usikker på, er hvor lang tid dette vil ta pr, dag og hvor ”tilgjengelig” jeg må være for at dette skal lykkes? Hvordan elevene synes om det som legges ut, og holder det som et faglig forum, kontra det elevene er vant med fra før(facebook, mat prat etc.)?  Her kan jeg kanskje få tips og råd fra elevene. For å lykkes, og få med alle, så må jeg sette av tid til å jobbe med fronter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar