www.ndla.no

lørdag 16. oktober 2010

Hva har jeg lært og erfart av øvning 2 . digitale tester?

Dette var en interresant måte å variere læringen til elevene på. Slike tester er noe jeg kommer til å bruke i min undervisning. for å gjøre hverdagen litt annerledes og ikke minst i forhold til bruken av IKT og læring opp i mot fylkeskommunens satsing på pc til alle elever.Jeg må utfordre meg selv til å bli bedre på bruken av IKT og læring i mitt daglig arbeide. Lærestoffet til denne øvingen har bidratt mye til at jeg har fått gjennomført oppgavene. Her er det mye jeg kan støtte meg på, i forhold til fremtidige tester og oppgaveløsninger. I mitt daglige virke som teamleder med pedagogisk og faglig ansvar, kommer jeg til å få stor bruk for akkurat dette temaet. Mange på mitt team har lite erfaring med denne type tester, så her ser jeg for meg at det blir utstrakt bruk av kollegaveiledning fremover.
I løpet av uken som har gått (uke 41) har jeg gjennomført min første test på de fleste elevene i gruppen. Testen er basert på et praktisk og teoretisk tema om partering/oppstykking av lam. Testen består av 10 spørsmål med muligheter for å svare 3 ganger. Tidsbruken er på 30 minutter pr. test.
Før testen ble gjennomført opplyste jeg elevene om hvordan den er oppbygd med tanke på poeng/vurdering, tidsbruk, antall ganger de kunnne ta den etc.
Det kom i løpet av testen noen kommentarer fra et par elever at de synes poeng/vurderingen var ”urettferdig”. Jeg har gitt 1 poeng for riktig svar og -1 for feil og alle spørsmålene må besvares. Så her kan faktisk en eleve få – 10 poeng, det var vel kanskje det de to elevene fryktet, for de hadde ikke forberdt seg på testen. Ellers var det mange elever som syntes dette var en god måte å ta en test på, for da slapp de å sitte å skrive så mye. Tidsbruken pr. test var satt til 30 minutter, dette var svært god tid, de fleste som tok den 3 ganger klarte alle testene på 30 minutter.
Konklusjon på denne testen er at det er en fin måte å variere tester, oppgaver eller prøver på, og at de fleste av elevene syntes det var ok. Det jeg må se nærmere på er poeng/vurderingen og hvordan jeg kan i større grad variere innholdet i testene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar