www.ndla.no

søndag 10. oktober 2010

Øving 2, spørsmål 3. refleksjon over mine tester

Min erfaring med digitale tester,  var kun som bruker av tester eller spørreundersøkelser. Jeg har lang erfaring som lærer så jeg er vant til å lage vanlige prøver, oppgaver etc. Utfordringen slik jeg erfarer det , var å kunne lage gode spørsmål som brukeren/elevene oppfattet på en grei måte. Under utformingen av spørsmålene brukte jeg nok lengre tid, enn jeg normalt ville ha brukt for tradisjonelle tester.Jeg har laget tre tester , en som går direkte på kunnskap om yrkene innefor restaurant- og matfag, en som er ment som en oppsumering av et tema vi har hatt i praksis og en basert på fagyttrykk. Når jeg ser på testene i dag så er de utformet likt, utfordringen fremover er å lage tester som kan varieres i utforming/utseende. Hensikten med testene er å teste ut kunnskapene om de 12 ulike yrkene innenfor restaurant- og matfag for VG1 (bransjelære)eller ungdomsskoleelever og fagkunnskapen innenfor et fagområde for VG2 kokk- og servitørfag. For å kunne ta testen om yrkene, bør man ha et vist innblikk i fagområdet, for å kunne ta testene om lam og faguttrykk bør man ha startet på VG2 kokk- og servitør eller ha en ut over ”normal” interresse for mat. Ut i fra min tidligere erfaring med tradisjonelle tester,som ligner de digitale noe, så skulle spørsmålene kunne oppfattes som greie å forstå og løse. Har planlagt at to grupper på VG2 kokk- og servitør skal ta testen om lam i løpet av uke 41. Skal bli interesant å se på tilbakemeldingene jeg får på vansklighetsgraden og spørsmålsstillingen på testen og ikke minst bedømmingen.. Et tema som jeg har diskutert litt med mine kolegaer er hvordan skal disse testene ”bedømmes”. Jeg har valgt å gi 1 poeng for riktig svar og -1 poeng for feil svar, alle spørsmål må besvares. Det som kan bli resultatet i aller verste forstand er at noen elever kan ende opp med bare minus poeng. Grunnen til at jeg har valgt denne ”bedømmingen” er at jeg ønsker at elevene skal være fokusert på spørmålene og tenke seg godt om før de svarer. Jeg har derfor laget testene slik at elevene får 30 minutter på å løse dem, noe jeg tror er godt med tid. Som et siste spørsmål, som også må besvares ,har jeg spurt om hva hver enkelt synes om testen. Her har jeg laget en tekstboks hvor de må skrive det de synes. Under forarbeidet av testene, så ble det litt prøve å feile ”trening”, det var på den måten jeg lærte hvordan man lager tester i praksis. Utfordringen fremover er å kunne lage tester som har et variert innhold og utforming, slik at det kan bli variert og god læring for elevene.

2 kommentarer:

  1. Jeg har sett på testen din, og har følgende å si fra et "elevperspektiv":
    - Du har ikke noe særlig informasjon om testen?
    - Det er umulig å svare riktig uten å faktisk ha kunnskap om dette. En god test! (har tatt den første "Test i fauttrykk nr:1")
    - Jeg bruker Mac (nettleseren Safari) og da er det faktisk ikke mulig å levere inn testen. Jeg ser i hvertfall ikke noen "lever"-knapp.
    - Du har brukt bare spørsmålstype "flervalg". Det gjør at alt er veldig konsistent. Samtidig kan det være lurt med variasjon, både spørsmålstyper og bildebruk tror jeg kan egne seg for å øke motivasjonen til de som tar testene (egen erfaring).

    SvarSlett
  2. I blogginnlegget har du gjort flott rede for testens hensikt, oppsett og virkemåte. Min erfaring er at minuspoeng er ok dersom en bare informerer tydelig om hva som skal til for å bestå. Et alternativ til å kjøre minuspoeng, er å øke grensen for å bestå testen.

    Et tips er å observere noen elever mens de tar testene. Da ser en bedre hvor lang tid de bruker, og kan diskutere med dem om hva som er diffuse formuleringer, hvordan de oppfatter testene og liknende. Selv har jeg laget eksamenstester som jeg estimerte at skulle ta 60 minutter å løse, og så var alle ferdig etter 15 minutter... Med en pilotgruppe som tar testen i forkant, unngår en slike ting (viktig hvis testen skal brukes summativt).

    Flott arbeid på denne delen av øving 2!

    SvarSlett