www.ndla.no

søndag 24. oktober 2010

Øving 3 - Web 2.0

Oppgave 1
a). Hva er RSS?  

Hvilken hensikt har RSS?

RSS står for Really Simple Syndication, dette er en for meg ny måte å finne frem på internett på (eller internett finner frem til meg..). Inntil i dag har jeg tradisjonelt lagret mine favorittsider under favorittfeltet og lett etter aktuelle nyheter av interesse. Med RSS åpner det seg en enklere bruk, for å finne aktuelt eller spesifikt fagstoff. Det vil si en enklere hverdag for å holde seg oppdatert.

Hvilken bruk åpner dette for

Jeg som bruker sparer tid, slipper å surfe rundt på favorittsidene etter oppdaterte nyheter (artikler eller kommentarer). Jeg kan også sortere og kategorisere stoffet etter interesser og emner, dette gjør innhenting av stoff mer effektivt.
 RSS er et levende bokmerke, nyhetene eller oppdateringene innenfor aktuelle områder jeg har av interesse, kommer direkte til meg umiddelbart etter at de er publisert. Jeg velger selv hva jeg vil bli oppdatert på. Dagens næringsliv har for eksempel en side om mat, de skriver en artikkel og publiserer denne, umiddelbart etterpå får jeg beskjed om at en nyhet eller artikkel er publisert. Jeg velger selv når, og om jeg ønsker å lese den.

 Hvordan fungerer tagging i praksis?

vanligvis ser RSS – feeden slik ut (jeg bruker Internet Explorer):  den er som regel godt synlig, nettsidene ønsker jo at man skal bruke sidene mest mulig. Dette symbolet finnes også øverst på adresselinjen, når man er på en webside som tilbyr RSS. Jeg som bruker må ”abonnere” på en ”tråd” fra ulike hjemmesider, nettsteder, blogger, aviser, portaler etc. som jeg har interesse av. Når jeg har funnet noe av interesse, klikker jeg på  symbolet, får spørsmål om å legge til RSS – feeden, klikker ”ja” og legger den under feeder i favorittfeltet.

Min erfaring med RSS

Det er først nå gjennom dette kurset jeg har begynt å snuse på RSS, så erfaringen min er svært liten. Jeg har brukt det i de siste dagene og lagt til noen nettsteder jeg har på min tradisjonelle favorittside. Jeg har fått noen oppdateringer, og de som har blitt oppdatert tar for seg et stort område av temaet. Her har jeg en liten jobb å gjøre med  ”snevre” ned interesse området.

1 kommentar:

  1. Du skriver bra om RSS og fokuserer på hva en kan oppnå. Når det gjelder RSS er det verdt å nevne at RSS faktisk kan brukes til andre ting enn formidling av tekst. Det er for eksempel RSS som er den underliggende teknologien som gjør at podcasting (med iTunes for eksempel) fungerer som det skal.

    SvarSlett