www.ndla.no

mandag 4. oktober 2010

Øving 2 Digitale tester oppgave 1

Øving 2: Digitale tester.                                                                                                            Geir-Rune Larsen

Oppgave 1.
Beskrivelse av nå situasjon -  digitale tester

Pr. i dag har jeg ingen erfaring med digitale tester, bortsett i fra de jeg selv har tatt i ulike sammenhenger. Jeg har brukt/bruker tradisjonelle hjemmelekser, prøver og tverrfaglig prøveekssamen/eksamen. I det ligger det at elevene får utlevert oppgavene i papirutgaven, besvarer denne og levererer inn for retting. I enkelt tilfeller og til prøveeksamen og eksamen pleier elevene å skrive besvarelsen på pc og levere inn på trasisjonelt vis. Det som kunne vært interresant var å prøve ut noen av de tradisjonelle måtene med digitale tester. Det er en kjennsgjerning at noen i en gruppe på 15-16 elever sliter med å levere inn for eksempel hjemmeleksene. Dette kan gå på motivasjon, problemer med å overholde frister, problemer med pc/internettforbindelse eller andre forhold.



Ønskede gevinster – digitale tester

For å lykkes med å endre på ulike undervisningsoppleggene, må det vel på en måte være en gevinst, eller faktor som gir positiv uttelling. En annerledes prøve, hjemmelekse eller test innimellom kan være med å ”kryddre” undervisningen i hverdagen.Pedagogiske variasjoner av læringen og en annen måte å bli vurdert på, enn den tradisjonelle , kan gi positive gevinster for både elev og lærer. Ikke minst så blir vuderingen mer rettferdig. Variasjon i undervisningen er også en faktor som teller mer og mer, for at elevene skal lære, og være engasjerte i timene.Slik jeg forstår det kan man ta ut ”statestikk” over innleverte oppgaver, ikke leverte oppgaver, prøver og karakterer gitt i enkelt fag. På den måten kan både elev, foresatte og lærer se utviklingen over en periode. I elevsamtaler eller utviklingssamtaler med elev/foresatte kan disse opplysningene være et tema.Man kan da se utviklingen over tid, er det en stigende eller dalende utvikling? Hvor skal ”støtet” settes inn for akkurat  den eleven. Dette vil gi bedre oversikt over elevens utvikling og lette arbeidet for læreren, mindre papir.
Oppgaver eller prøver med automatisk retting vil også lette rette arbeidet, og rettingen går raskere slik at elevene får hurtigere svar på besvarelsen. På den måten kan elev og lærer diskutere rett i etterkant av oppgaven/prøven om hva fokuset bør være fremover, i forhold hva tilbakemeldingen tar for seg. Her er det også en lettelse for de som sliter med lese og skrivevansker, de slipper å sitte å skrive i like stor grad. Dette kan øke selvbildet, når de eventuelt kan se positive resultater.



Hvordan realisere digitale tester i praksis?

Som jeg nevnte innledningsvis så har jeg ikke laget noen digitale tester tidligere. Jeg ser at utfordringen kan bli å utforme gode spørsmål, og at spørsmålene blir oppfattet slik jeg tenker dem.Oppfatter leseren spørsmålene på samme måte? Andre utfordringer kan være, om prøven,testen eller oppgaven skal rettes automatisk eller manuelt? Hvordan skal svarene poenggis, hvor mange svar alternativer skal det være? Hvor mange ganger skal prøven kunne tas, hvis den skal kunne tas for eksempel 3 ganger, hvilken gang skal da telle, første, siste eller den beste? Hvor lang tid skal hver enkelt prøve være på?

Ekempel 1.
Hver uke har vi et tema for eksempel fisk og skalldyr, i den senere tid har jeg lagt ut hjemmelekser i fronter som er knyttet opptil disse temaene. Leksene er åpnet for innlevering tidlig i høst, det vil si at elevene kan gjøre leksene lang tid før vi har selve temaet i praksis . Rommet lukkes kl.23:59 søndag, samme uke som vi har temaet. Her tenker jeg å  lage en digitaltest eller digitalprøve, hvor jeg kan måle hva elevene har fått med seg i etterkant av temaet. Spørsmålene i prøven kan stilles omvendt av det som står i leksen, som for eksempel: Hvilke retterkan du bruke lammelåret til, eller motsatt: hvilken del må du bruke for å kunne lage  helstekt steik, lettsaltet og kokt eller spekemat.Da ”tvinges” elevene til å måtte tenke og ikke handle automatisk. Når resultatene foreligger kan elevene og jeg diskutere hva var bra og hva var mindre bra med opplegget,  og eventuelt gjøre endringer/forbedringer neste gang.


Eksempel 2.
Innenfor våre fagområder benyttes fag fransk i forbindelse med for eksempel faguttrykk. Jeg ser at digitale tester eller type Quiz/”påskenøtter”oppgaver kan være med på å gjøre disse temaene mer interresant for elevene. I praksisundervisningen i for eksempel servering kan to og to danne et lag og vi kan få til litt konkurranse og morro innimellom. Her kan man muligens legge inn bilder eller små videosnutter for å gjøre oppgaven mer livlig.


Eksempel 3.
Det kom ny vurderingsforskrift i fjor høst. I følge denne har alle elever rett på en vurderingsplan i alle fag. Ett av punktene som skal stå i denne planene er at hver enkelt elev har rett til å komme med skriftlig tilbakemelding på opplæringen i hvert enkelt fag.Her ser jeg for meg en test, laget som en undersøkelse/tilbakemelding. Denne må lages som en blanding med noen spørsmål og med mulighet for å skrive inn personlige svar i en tekstboks. Denne tilbakemeldingen må kunne tas flere ganger i løpet av terminen .


Eksempel 4.
Prøve eksamen eller eksamen gjennomføres i dag som tverrfaglig, besvarelse er skriftlig , muntlig og praktisk. Her kan det være muligheter for å flette inn deler av eksamen som en didgital test. Det første som slår meg er for eksempel innefor faguttrykk, gjennkjenning av ulike råvarer på basis av bilder? Eller direkte spørsmål hvor elevene svarer i en tekstboks.
En annen måte er ved evaluering av eksamen, hvor elevene kan svare på noen direkte spørsmål som er naturlig i forbindelse med eksamen. I tillegg til at de kan komme med ”frie” kommentarer/vurderinger.

1 kommentar:

  1. Veldig bra innlegg om digitale tester. Du diskuterer godt og har gode argumenter i favør av å bruke tester. Samtidig synes jeg du stiller riktige spørsmål om utfordringer, og går i dybden på dette på en fin måte. Du har også gode eksempler på bruk av tester.

    Ellers er egentlig eksempel 3 best egnet å kjøre som en spørreundersøkelse, ikke som en test. Enig? Du er inne på dette, men i it´s learning er det i hvertfall et tydelig skille på test og undersøkelse. Mulig dette ikke er så tydelig i Fronter?

    Spennende å tenke evaluering av eksamen/test! Da kan en fange opp svakheter i spørsmålsformuleringene når frustrasjonen er "fersk", og få bedre forbedringsgrunnlag. Veldig smart bruk av fritekstspørsmål!

    SvarSlett